Hva gjør vi for barna?

Julie sjekker hvor Marsipan skal ta blodprøve

Sykehusklovnene treffer barn og unge på sykehuset. Pårørende forteller hvordan disse møtene bidrar til større livsglede og mestring av en vanskelig sykehushverdag. Foreldre beskriver også hvordan sterkere selvfølelse hjelper barna deres å hente frem friske krefter.

Det ikke så mange vet, men som helsepersonell kan fortelle om, er at sykehusklovnene bidrar til at medisinske prosedyrer løses både bedre og raskere. Klovnenes tilstedeværelse reduserer også behovet for beroligende midler og uønsket bruk av tvang. Forskning viser også at latter og glede reduserer smerte, styrker immunforsvaret og gir mindre stress.

”Selv i ørska etter narkose, hørte han når klovnene kom i gangen og han stablet seg på beina. De fikk ham til å le fra hjertet når verden hadde rast sammen rundt oss. Klovnene representerer noe annet enn alt det vonde, de er lyspunkt og glede i en helt umenneskelig situasjon”.
– Mamma til kreftsyk gutt.

Mange barn og unge blir rykket ut av sin trygge hverdag og må forholde seg til en sykehusverden. På sykehus er det mye som ikke er frivillig og man kan oppleve både oppturer og nedturer. Det kan være ekstremt belastende for familie og foresatte å være i en slik unntakssituasjon sammen med sine kjære.

Selv om norske sykehus holder et høyt faglig nivå, kan Sykehusklovnene bidra med noe viktig. De kan tenne livsgnist, øke selvtillit og hente frem barnets friske krefter. Effekten av latter, lek og undring kan mobilisere uante krefter i små og store kropper. Og et klovnemøte kan være en etterlengtet pustepause til foresatte når de ser sine barn og unge fryde seg. Alle sykehusklovnene er profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg på å møte barn og unge for å skape gode opplevelser. Flere studier støtter latter og glede som en helbredende kraft.

Latter demper smerte, er med på å styrke immunforsvaret og demper utviklingen av stresshormoner. Internasjonal forskning viser også at sykehusklovner kan være med å redusere bruken av medisin, bedøvelse og tvang. Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men de kan gjøre noe med opplevelsen. Og slik kan et sykehusopphold også bli preget av latter, smil og positive minner. Sykehusklovner kan brukes som magisk medisin og kanskje kan det vonde trylles bort for en liten stund.

”For meg var sykehusklovnene en kur. En kur for livet” – en ungdom som har møtt sykehusklovnene gjennom mange år.

Lenkede artikler

Sitat

Vår jobb er å gjøre barna til superhelter.

Frode Eggen, sykehusklovn