Ellinor Seeberg Liaaen ble grundig undersøkt av «Cocodrillo» og «Yep» da hun kom til Rikshospitalet i Oslo.

«Takk for at klovnene finnes!»

2. juli 2021

Ellinor (16) har vært mye på sykehus de siste årene, og husker godt første gang hun møtte sykehusklovnene, våren 2020.

– Jeg hadde vært syk ganske lenge. Mor og jeg bodde på Drammen sykehus, i et lite rom høyt oppe. Det var varmt, og jeg syntes det var fryktelig slitsomt med alle blodprøvene, undersøkelsene og maskinene. Jeg var skikkelig lei meg. Så banket det på døren, og vi fikk besøk av klovnene, som jeg bare hadde hørt om før. De lot som om de var veldig redde, fordi jeg var det eldste av barna på avdelingen, og liksom «kjempestor». De neste dagene møtte jeg dem flere ganger. Hver gang kjente de meg igjen, og skvatt liksom, og gjemte seg bak hverandre hver gang de så meg. Vi lo så mye av dem og ble så glade i dem. Det hjelper å få le når man er skikkelig sliten og syk.

«Yep» og «Rebella (Hysj!)» sjekker om kirurgene har gjort jobben sin skikkelig.

Foto: Mor

Ellinor har møtt klovnene dette året også, og er glad for at hun foreslo at moren kunne lage innsamling til inntekt for dem på bursdagen sin. På den måten fikk de inn mange tusen kroner, og også den gamle jobben til mor har støttet klovnene med en stor pengegave.

– Det er så viktig at klovnene er på sykehusene. Her jeg er nå, på Rikshospitalet, er det små babyer, og mange barn i alle aldre som er her ofte og lenge, Mange har det helt forferdelig. Klovnene får alle mulige ting til å bli morsomme, og hverdagen på sykehuset til å bli så mye lettere.