Klovnemaleri av Emma Aasbakk

8. august 2018

Emma og Sykehusklovnene er årets offisielle Martnasgjester

Rennebumartnan

Rennebumartnan i Trøndelag, er Norgesledende salgsutstilling for håndtverk i tradisjon og i ny design, med over 140 utstillere fra hele landet.

Årets tema er Rampestreker og fredag 10. august er Emma «Hjerteklovn» og Sykehusklovnene, med Pling og Smække, spesielt invitert Marnasgjest og åpner hele arrangementet.

12 år gamle Emma Aasbakk Engen fra Berkåk og Sykehusklovnene blir årets martnasgjester under Rennebumartnan, og dermed er Emma den desidert yngste martnasgjesten noen gang, i godt selskap med blant andre Thorvald Stoltenberg, Toppen Bech, Nils Arne Eggen, Valgerd Svarstad Haugland og Lars Klevstrand!

Emma Aasbakk

Emma Hjerteklovn

Under en av Emmas mange besøk på St.Olavs hospital kom hun i 2015 i kontakt med Sykehusklovnene og fikk høre at de manglet penger til sin aktivitet. Dette bestemte hun seg for å gjøre noe med, og 9 år gammel startet hun prosjekt Hjerteklovn. Hun malte sin første hjerteklovn, fikk hjelp til trykking og la klovne-bildet ut for salg på Facebook, på Emmas egen side Hjerteklovn

Gjett om vi er stolte av Emma?

Målet var opprinnelig å skaffe 2000 kroner til Sykehusklovnene. Siden har hun tegnet flere klovner som har blitt trykt på kort og krus, og så langt har hun samlet inn fantastiske 170 000 kroner til Sykehusklovnene. Målet nå er å passere 200 000 kroner under årets Rennebumartna

Emma ble også kåret til Årets kroneruller under prisutdelingen Norske helter på TVNorge.

Emma har en sykdom som gir henne svulster i flere deler av kroppen, og som rammer nervesystemet. Dette gjør at Emma som har tilbrakt mye tid på sykehus, trolig må fortsette med det resten av livet. Hun må stadig på ulike kontroller, syn og blodtrykk må sjekkes med jevne mellomrom. Dette gjør at Emma må tilbringe mye tid på St. Olavs sykehus. Men Emma er ikke en som gir opp!

Malingen og prosjekt Herteklovn har gitt Emma mye oppmerksomhet, også utenfor «Sykehusklovnenes vegger». Ved siden av kåringen på Årets helter i 2016, er hun også vår egen helt.  Emma har også blitt nominert til Årets Trønder, og hun har også møtt Kong Harald og overrakte ham et klovnebilde.

Les mer om vår egen innsamlingshelt i VG her

Emmas hjerteklovn

Har du lyst å kjøpe plakat av Emmas hjerteklovn? Trykk i opplag – Giclée, A3 uten ramme, kroner 1000,-
Ta kontakt på post@sykehusklovnene.no