Verdensdagen for psykisk helse

Verdensdagen for psykisk helse samarbeider med Sykehusklovnene

Vi setter stor pris på samarbeidet med Verdensdagen for psykisk helse i 2020. Det flotte samarbeidet vi har i år bidrar til 17 klovnedager, én dag på hvert av våre 17 sykehus over hele landet, tre dager med hjemmebesøk for barn som får behandling hjemme, + en digital klovnedag på dagen 10. oktober.

Vi vil ha 30 forskjellige klovner i sving, og vi vil nå ut i underkant av 300 barn og unge pasientene i alle aldre og tilstander.

Alle har behov for å bli sett. Barn i medisinsk behandling, enten de er på sykehus eller hjemme, vil ofte føle seg på siden av samfunnet. Barnehage, skole, aktiviteter som fotballtrening og det å være sammen med venner er ikke lenger en del av hverdagen. Sykehusklovnene vet hvor viktig det er å bli sett for den du er. Et barn er fortsatt et barn med behov og ønske om å leke, selv om man er syk. Noe av det viktigste vi gjør er å være med barnet og finne leken og stimulerer fantasien.

Humor og klovneri henger godt sammen med psykisk helse. Sykehusklovnene bidrar til å gi syke barn livsglede og økt mestring. Har barnet det bra smitter det over på foreldre og søsken og det skapes en positiv sirkel.

Bli med på offisiell markering av Verdensdagen for psykisk helse.

Verdensdagen for psykisk helse markeres med en storslått direktesending fra Oslo med artister og gjester lørdag 10. oktober kl. 19.00 – 20.00. Sendingen er i samarbeid med Mental Helse. Les mer her.