Nicolai og Andrew

Vår kamp er ingenting mot de kampene syke barn kjemper hver eneste dag!

Team «The Clowns» går for Sykehusklovnene i verdens tøffeste skirace

Nicolai Myren og hans gode venn Andrew Eden har igjen satt seg et tøft mål. I mars 2019 deltar de i det tøffe skiracet Expedition Amundsen som går over Hardangervidda fra Haukeliseter til Eidfjord. Racet er kalt verdens hardeste skirenn. I tillegg skal Nicolai og Andrew gjøre det de kan for å samle inn penger til Sykehusklovnene. Bli med å heie og støtt Nicolai og Andrew over Hardangervidda!

Expedition Amundsen, 100km, 40 kg pulk

Nicolai Myren, trener i Sørmarka til expedition Amundsen

«Går rundt som en tulling med dekk på slep i Sørmarka.» – Nicolai

Nicolai og Andrew har diskutert muligheten for å delta på Expedition Amundsen en stund. «Vi er jo turglade, og vi liker å gå på ski. Vi tenkte at det kunne være spennende å prøve, men det er jo krevende, det er en viss distanse, 100km, og man skal dra en 40 kg pulk.»

Nicolai er partner i Advokatfirmaet Selmer AS og Andrew jobber i Nato Joint Warfare Center på Jåttå i Stavanger. Som andre småbarnsfamilier har de hektisk hverdag som stort sett består av jobb og famille. I tillegg er de opptatt av å trene, noe som ikke alltid blir prioritert.
«Uten bevisste tanker rundt trening kan det lett ikke bli noe av, så derfor liker vi å sette oss noen mål i løpet av året, gjerne et ambisiøst løp,» sier Nicolai. «Vi har deltatt i maraton, ultramaraton, gjerne med ett løp på våren og ett på høsten. Det gir oss en skikkelig push på treningen.» Og jammen godt for oss andre som ikke løper ultramaton, å høre at dørstokkmila kan være tung for enhver.

Været, alle snakker om det, men lite kan gjøres

Selv om det krever mye av løperne fysisk sier Nicolai at den største utfordringen nok er været. Over Hardangervidda kan været snu fort, det er uforutsigbart, og da kan det i ekstra strabasiøst.

«Det kan blåse opp over natten, vi kan snø ned i teltet, det kan bli ekstrem kulde og dårlig sikt med snø og tåke. Men det er mye utstyr som er obligatorisk og som blir kontrollert før start, som skal bidra til sikkerheten. Dersom noe skjer må vi bare ta vare på hverandre, det er ikke telefondekning alle steder, og dårlig vær kan gjøre at man ikke kan få assistanse utenfra dersom noe skjer.»

Amundsen selv gikk denne turen som forberedelse til ekspedisjonen til Sydpolen, men kom aldri frem til Eidfjord da han ble overrasket av dårlig vær, måtte søke ly og holdt på å omkomme.

Å få alvorlig syke barn er brutalt og urettferdig

Så hvorfor ønsker du å gå for Sykehusklovnene?
«Fakta er at ingen av oss har erfart Sykehusklovnene, vi har vært heldige ikke å ha hatt barn på sykehuset. Som pappa kan man forestille seg hvor vanskelig denne situasjonen må være, barna er jo det kjæreste du har.

Hvis man havner i en slik situasjon, der barna, en selv, eller andre rundt deg blir syke, må det jo oppfattes brutalt og urettferdig!  Hvorfor har akkurat jeg fortjent å havne i den situasjonen? Klovnene hjelper til å løfte en litt ut av den situasjonen, et øyeblikk, en timeout med positiv energi. Dere bidrar med den positive energien, og jeg er overbevist at dette gir en bedre helsesituasjon.

Det er bra å kvitte seg med negative tanker, jeg er sikker på at dette gir positive ringvirkninger som når mye lengre enn det vi tror.

Det å ha en gjeng som kommer og muntrer opp i en slik situasjon må være veldig fint. Jeg beundrer de som gjør denne jobben, det er så utrolig fantastisk og verdien av dette må være uvurderlig for de som får glede av sykehusklovnene.

Det er så utrolig viktig å støtte opp under slike tiltak som Sykehusklovnene gjør, jeg ønsker å oppmuntre til oppmerksomhet rundt arbeidet deres, og ikke minst støtte selv. Det er kjekt å kunne profilere deres engasjement og arbeid.»

Hårete mål for ekspedisjonen

Nicolai forteller at de selvfølgelig ønsker å komme på Wall of Amundsen, men de må da klare en makstid på rundt 36. timer. Klarer de ikke det, er det i alle fall et mål å fullføre med stil. «Med stil» kan rett og slett være at de kommer i mål på en god tid, eller at de klarer å gjennomføre selv om noe uforutsett oppstår.

Brukket ski, eller ødelagt binding eller annet utstyr, kan være kritisk, men utstyret skal være robust. Gutta har med seg to par ski hver, ett par ski er kortere fjellski som er egnet for visse deler av løypa, og de andre en lengre type ski for andre deler. Dette er selvfølgelig også en god backup.

Å bryte er ikke et alternativ

«Vi har gått ut høyt med at vi skal gjennomføre dette, så å bryte er ikke et alternativ. Hvis vi skulle synes at dette gjør vondt, er det lett å trekke en parallell til den utfordringen syke barn treffer i sin hverdag. For oss handler det om tunge, fysiske anstrengelser, men barn med alvorlige sykdommer har en så mye tøffere kamp enn oss. Selvfølgelig skal vi klare å komme gjennom dette, når barn kjemper for livet!» sier Nicolai bestemt.

Heia! Heia!

Torsdag 7. mars kl. 13 går starten fra Haukeliseter, og gutta setter kurs mot Maurset, og Eidfjord. De håper å komme i mål natt til lørdag/ lørdag morgen.

Vi oppfordrer alle til å heier på dere, støtte Nicolai og Andrews innsamlingsaksjon og håper dere både vinner løpet og banketten på lørdag kveld!