Tromsøklonver på UNN Tromsø

Sykehusklovnene inn på UNN Tromsø

Avdelingsoverlege ved barneklinikken UNN TromsøFredag 7. september hadde Sykehusklovnene markering sammen med UNN Tromsø i forbindelse med at det nå blir faste besøk av sykehusklovnene. UNN Tromsø blir det 16. sykehuset vi har avtale med om sykehusklovning. Fem lokale klovner er under utdanning i Tromsø, og sammen med Trude-Litt fra Haukeland og Fjups-Ups fra Oslo, var Coco Chantelle og Splæsj fra Tromsø med på markeringen i vestibylen.

Kulturavdelingen ved UNN Tromsø hadde rigget i stand med lyd og lys, og med god hjelp fra dem og andre ansatte på sykehuset, fikk publikum servert champagnebrus fra Mack bryggeri. Det var stor stemning i vestibylen, og ekstra glade var barna fra en nærliggende barnehage for å hilse og møte klovnene. Barnehagen underholdt også gjester og sykehusklovner med flott sang.

Sykehuset har flere gode tiltak som skal bidra til å gjøre oppholdet for barna litt bedre, blant annet har de ansatt musikkterapeut og leketerapeut. Konstituert klinikksjef Per-Ivar Kaaresen, sa at de er glade for å inngå et samarbeid med Sykehusklovnene slik at de også kan være med å spre glede og farge til familiene her.

Sykehusklovnambassadør Christer Johnsgård

Perlebilde til Christer, perlet av Rita Andersen.

Vi er også stolte av at Christer Johnsgård kjent fra barne-TV, sa ja til å være våre lokale sykehusklovnambassadør. Vi ser frem til et godt samarbeid og gleder oss til å være på UNN Tromsø.

En av bidragsyterne til sykehusklovning ved UNN Tromsø er Lions, som ved Evy Einarson overrakk en fantastisk sjekk på 55 000kr. Også Ladies Circle har vært en flott bidragsyter.

Sykehusklovnene trenger støtte fra alle som setter pris på at vi er på sykehuset, og spesielt ønsker vi oss at hjørnestensbedrifter i lokalmiljøet kunne være med å bidra til tilbudet for regionens barn.

Sitat

« Det at noen barn blir syke og må ligge på sykehus over lang tid, er urettferdig og hjerteskjærende. Jeg har venner som har erfaring med Sykehusklovnene og de har gitt dem masse skryt. Det er en selvfølge at jeg stiller som stolt ambassadør for Sykehusklovnene, og det er veldig, veldig bra at også UNN Tromsø får dette tilbudet til barna innlagt på sykehuset.»

Christer Johnsgård, sykehusklovnambassadør, kjent fra barne-TV