Sykehusklovnene Falleri og Zapp sin reisedagbok til Lofoten

For første gang i historien bega våre to sykehusklovner, Falleri og Zapp, seg til Lofoten for å besøke to alvorlig syke barn i et palliativt forløp. – Vi fikk komme hjem til to flotte familier som tok oss så varmt imot og vi fikk kjenne på viktigheten av å besøke de mest sårbare der de der, selv om reisen dit kan være lang, forteller Zapp og Falleri.

Det var en vakker marsdag da klovnene startet sin ferd fra henholdsvis Trondheim og Tromsø, for å nå Lofoten og de familiene som ventet. Vårt mål er å være en kilde til styrke, glede og håp, både for barnet og hele familien. Ingen avstand er for stor når det gjelder å bringe lysglimt inn i livene til de som trenger det mest.

Takket være midler fra Helsedirektoratet er Sykehusklovnene en del av barnepalliasjonsprogrammet i Norge. Likevel er reisekostnadene betydelige, og vi er avhengige av kontinuerlig støtte og sponsorer for å kunne fortsette vårt viktige arbeid. På denne reisen var vi heldige å få støtte fra flere aktører, noe vi er veldig takknemlige for.

– Vi gikk ombord i fergen MF Landegode, som skulle ta oss fra Bodø til Moskenes. Torghatten Nord var så snille og lot oss reise gratis. Etter en nydelig fergetur i strålende sol, kom vi fram i det sola gikk ned. Ved fergeleiet hentet vi en leiebil fra Utleiebiler AS, og vi satte kursen mot overnattingsstedet. Vi ble slått i bakken av de mektige fjellene som åpenbarte seg for oss på veien, og vi visste at dette ville bli et spesielt døgn. Vi sjekket inn i en sjarmerende liten Rorbu som Eliassen Rorbuer hadde vært så snille og sponset oss med, forteller Zapp og Falleri.

Neste morgen begav klovnene seg ut på en reise gjennom den vakre og mektige naturen, klar til å møte to superhelter og deres familier.

– Vi fikk oppleve magi, innendørs nordlys, fantastiske triks og mye kjærlighet, alt på én og samme dag.  Vi føler oss veldig heldige som fikk oppleve dette, og er takknemlige for familiene som lar oss få komme inn i hjemmene deres og komme så tett på dem.

Vi sitter igjen med hjertene fulle av nye gode minner fra denne turen!

Magiske øyeblikk i hjemmemiljøet

I Norge er det om lag 8000 barn og unge i palliativ behandling, og Sykehusklovnene er fast bestemt på å nå dem hvor enn de er. De røde nesene kan dukke opp i hjemmet, i barnehagen eller på institusjonen. Med spesialiserte sykehusklovner i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo, og en mobil tilnærming, er vi rustet til å rykke ut på kort varsel til de barna og ungdom som ønsker oss på besøk. I 2023 gjennomførte Sykehusklovnene 381 hjemmebesøk.