Sparebankstiftelsen DNB støtter Sykehusklovnene med 382 000 kroner for nye klovnekostymer - Sykehusklovnene

Sparebankstiftelsen DNB har tildelt Sykehusklovnene en generøs sum på 382 000 kroner for å finansiere nye klovnekostymer og rekvisitter. Kostymene våre er spesiallaget av én kostymedesigner og betyr mye for oss og arbeidet vi gjør. Vi er svært takknemlige for støtten som hjelper oss med å fortsette og videreutvikle arbeidet vi gjør for barn og unge på sykehus.

Målet vårt er å skape ekte og gledesfylte møter med barn og unge. Vi vet at humor og klovneri har en positiv effekt, og er et etterlengtet pust i bakken i en ellers tøff hverdag.

For å møte den økende etterspørselen etter sykehusklovning, har vi stadig fokus på rekruttering av nye profesjonelle scenekunstnere. I løpet av 2022/2023 har vi opplært 8 nye sykehusklovner, som nå er i full sving på sykehusene. Men de har manglet egne kostymer, så derfor søkte vi om midler til å lage nye unike kostymer.

Sparebankstiftelsen DNB har en stolt tradisjon med å støtte samfunnsnyttige formål, med særlig fokus på barn og unge. Vi er glade for å være en del av deres engasjement for kunst og kultur.

Hanne Buller, rådgiver for fundraising i Sykehusklovnene, ble svært glad da nyheten kom

– Å få beskjeden om at vi blir tildelt 382 000 kroner var overveldende og fantastisk. Dette bidraget betyr utrolig mye for oss, og det gir oss muligheten til å fortsette vårt viktige arbeid med barn og unge, sier Hanne.

Utvikling av klovnekostymer

Siden 2012 har Sykehusklovnene samarbeidet med kostymedesigneren Berit Haltvik With i utviklingen av klovnekostymene. Dette sikrer et kunstnerisk, enhetlig og profesjonelt uttrykk. Gjennom hennes imponerende designarbeid har Berit skapt 52 karakteristiske kostymer som bringer glede til barn og unge på sykehus. Prosessen innebærer individuelle samtaler mellom hver utøver og Berit, hvor de sammen utvikler det endelige kostymet.

– Hver klovn karakteriseres av en unik historie, og min oppgave er å gi denne historien liv gjennom kostymene. Det er viktig at kostymet hjelper utøveren inn i karakter, samtidig som de hjelper publikummeren å forstå hva hen ser, ved å gjøre karakterene mer lesbare, sier Berit.

Profesjonalisering av klovnekostymer

Fra 2012 skjedde det en profesjonaliseringsprosess for å bygge tillit mellom Sykehusklovnene, sykehusene og helsepersonell, og standarden på både kostymene og klovnefaget ble hevet. De nye kostymene ble nøye sammensatt for å opprettholde gjenkjenneligheten og samtidig møte kravene til hygienestandarder på sykehuset.

– Da jeg hadde første møte med sykehusklovnene, hadde utøverne satt sammen kostymene selv av ulike second hand-klær. Jeg introduserte en mer enhetlig tilnærming og gikk bort fra en klovnetype som var litt mer med utgangspunkt i klovnekostymer fra sirkus, til å heller fokusere på å lage en slags klovneuniform. Klovnene måtte se like profesjonelle ut som de var. Dette var med på å bygge en tillit med sykehusene over tid.

Fra designidé til ferdig kostyme

Prosessens hjerte ligger i å forstå behovene og ønskene til utøverne, barnas preferanser og sykehusets miljø. Fra ide til ferdig kostyme tar Berit hensyn til hver minste detalj, inkludert klovnens karakterutvikling over tid. Klovnens utseende skal være gjenkjennelig og ikke skremmende, samtidig som det gir rom for lek og interaksjon med pasientene.

–  Kostymene må ha en tilknytning til virkeligheten, og klovnene skal være tydelige både på avstand og nærhet. Hvert element av plaggene skal være visuelt tiltalende, samtidig som de ikke skal virke overveldende når man kommer nært. De klare fargene fungerer som en visuell innbydelse, enten det er for å tiltrekke oppmerksomhet eller skape en invitasjon til interaksjon. Det kreves også nøye vurdering av detaljer, som for eksempel å unngå for tette striper for å unngå å utløse migreneanfall, forklarer Berit.

– Kostymene blir ikke bare klær; de blir levende karakterer som bringer glede og lek til sykehusmiljøet. Gjennom en grundig prosess fra design til ferdigstillelse skaper vi kostymer som er både funksjonelle og fulle av personlighet, avslutter Berit.