Spørsmål og svar, ringekampanje

I mars 2024, gjennomfører Sykehusklovnene en ringekampanje til våre givere.

Har du spørsmål i den forbindelse, se om du kan finne svar under:

 

Hvorfor ringer dere?

Sykehusklovnene ber aktiv om donasjoner fra våre støttespillere for å sikre nødvendig midler til å fortsette vårt arbeid med syke barn. Alle som ikke ønsker å bli kontaktet via telefon kan be om å bli utelatt fra framtidige ringerunder.

 

Hvorfor ber dere om regelmessig støtte?

Fastgivere til Sykehusklovnene gjør det mulig for oss å ha dedikerte klovner på hele 19 sykehus med barneavdeling over hele Norge. Forutsigbare inntekter er helt avgjørende for vår drift da vi ikke mottar statsstøtte. Fast støtte bidrar til at vi over tid kan være med barn i vanskelige situasjoner på sykehuset.

 

Jeg ønsker ikke å binde meg, men gir gjerne sporadisk.

Å gi et månedlig beløp er ikke bindende. Det er et løpende bidrag som man kan stoppe til enhver tid. Det er også mulig å endre gavebeløpet når du måtte ønske. Om du skulle ønske å justere beløpet opp senere, er det viktig å ta høyde for dette ved å sette en beløpsgrense i nettbanken som gjør det mulig. Vi er veldig takknemlig for alle gaver vi mottar, både faste og sporadiske gaver.

 

Hva er AvtaleGiro? Hvorfor Avtalegiro?

AvtaleGiro er en avtale du gjør med din bank om å bli trukket et fast beløp du selv bestemmer, hver måned. Kontoen belastes automatisk, og du slipper å betale giro i nettbanken. AvtaleGiro sikrer Sykehusklovnene stabile inntekter som gjør det mer forutsigbart for oss når vi skal budsjettere og planlegge for aktivitet og utvikling. AvtaleGiro er også blant den billigste måten for oss å motta donasjoner da det er enkelt å administrere og har lave gebyrer.

 

Hva er Vipps fast betaling? Hvorfor faste Vipps-bidrag?

Faste betalinger er en tjeneste fra Vipps, en betalingsform som stadig flere foretrekker å bruke. Vipps fast betaling gir deg god oversikt over dine donasjoner og varsler ved trekk i Vipps-appen.

 

Jeg er allerede fastgiver, hvorfor ringer dere meg?

Vi har valgt å også kontakte de som gir et fast beløp fra før for å finne ut om noen kan tenke seg å gi et høyere fast beløp. Samtidig ønsker vi ikke at du skal føle deg presset til å gi mer enn du selv ønsker.

 

Jeg har en fastgiveravtale jeg ønsker å endre på, for eksempel justere beløpet. Hvordan gjør jeg dette?

Dette kan vi selvfølgelig hjelpe deg med. Du kan endre din fastgiveravtale ved å ta kontakt med oss på post@sykehusklovnene.no eller på telefon på 45 05 99 77 (man–fre, 09–15). Hvis du endrer beløpet i nettbanken gjelder endringen kun for den kommende betalingen, men ikke for de faste trekkene etter det.

 

Er det mulig å gi et enkeltbeløp?

Absolutt! Det er lett å gi en enkeltdonasjon på våre nettsider eller ved å vippse til 10221. Vi setter stor pris på alle bidrag, uansett størrelse.

 

Hva gjør jeg hvis jeg får problemer med betaling?

Da tar du kontakt på post@sykehusklovnene.no, så vil vi hjelpe deg.

 

Kan jeg øremerke mitt bidrag ved for eksempel å gi til et spesifikt sykehus?

Donasjoner fra fastgivere går til alt av Sykehusklovnenes arbeid, og vi sørger for å fordele midlene slik at vi kan være til stede på alle sykehusene vi har avtaler med. Å øremerke mange bidrag krever mye administrasjon, så derfor er det ikke noe vi legger til rette for, vanligvis.

 

Jeg vil ikke at dere skal ringe meg

Det er helt i orden. Ta kontakt med oss på post@sykehusklovnene.no så skal vi reservere deg mot å bli kontaktet på telefon igjen.

 

Hvordan kan jeg gi tilbakemeldinger om innsamlingsarbeidet?

Sykehusklovnene er medlem av Fundraising Norge, en interessepolitisk og faglig aktør, som bistår alle som driver med driver med innsamlingsarbeid. Vi følger Fundraising Norges etiske regler for innsamling, og følger beste praksis som satt frem i atferdsnormen. Har du spørsmål om ditt giverforhold, eller ønsker endringer så ta kontakt med oss på post@sykehusklovnene.no eller på telefon på 45 05 99 77 (man–fre, 09–15).