På hjemmebesøk - røde neser på veien!

Barnepalliasjon er en tverrfaglig tilnærmingsmåte for å bedre livskvaliteten til pasienter og deres familier/pårørende i møte med livstruende eller livsbegrensende tilstander.

Kanskje har du de siste seks årene kommet over noen sykehusklovner på de mest underlige steder? Bak en låve, ute i en hage eller under et kjøkkenbord? Vi kan betrygge deg med at du ikke har sett syner, for det er helt sant! En liten gruppe av sykehusklovnene har nemlig vandret ut fra sykehusene og blitt observert på tog, ferger og fly, eller i vår knallgule klovnebil rundt om i Norges land. Vi er så stolte over å kunne reise rundt, om det tar en time eller ti, for å treffe våre viktigste venner der de er!

Spesialisering innen barnepalliasjon

I 2018 startet Sykehusklovnene sin spesialisering innen barnepalliasjon, som er en tverrfaglig tilnærming til barn og unge i palliative forløp. I Norge finnes det omtrent 8000 barn og unge, fra de fire pasientgruppene innen barnepalliasjon som er Sykehusklovnenes målgruppe. Vi har spesialisert sykehusklovner i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo som kan dekke hele landet med sin mobilitet. De røde nesene kan dukke opp på en balkong, på barnerommet, i barnehagen, på institusjonen eller på en i-pad som følger barnet på behandling i utlandet. I 2023 gjennomførte vi 381 møter, hvor vi oppsøkte barn og unge i deres hjemmemiljø.

Mobilitet og tilpasning

Et mobilt klovneteam fordrer nye rutiner innen praktisk tilrettelegging, kunstneriske verktøy, reise, etikk og smittevern. Og i samråd med helsepersonell har vi utviklet bærekraftige rutiner som gjør at vi trygt kan rykke ut på kort varsel til de barna og ungdom som ønsker oss på besøk. De røde nesene lar seg ikke stoppe, og finner veien til den ytterste øy, den dypeste fjord eller den innerste leiligheten i en ni etasjers blokk. For mobilitet er nøkkelen for å kunne skape glede der du minst hadde forventet å få besøk av en sykehusklovn.

Magiske møter i hjemmemiljøet

Vi opplever de mest fantastiske møter og er ydmyke for å kunne være med å løfte barnet i sitt hjemme- miljø. Vi synger, danser, tuller og skaper narrativ som krysser alle grenser i fantasien. Vi har rolige, vare møter på sengekanten med håndtrykk og pust eller vi kan virvle rundt i energisk lek om det trengs. Sykehusklovnene kan være barnets forlengende krefter og improvisere rundt barnets ideer og ønsker. Vi kan buste mestring, identitet og værekraft gjennom humor, poesi og musikk. Og i hvert eneste møte jobber vi hardt for å kunne tune oss inn med et språk som inviterer til samhandling og deltakelse.

Terminalfasen og minnerike øyeblikk

Også i terminalfasen, som kan være en del av palliativ behandling, kan sykehusklovnene følge prosessen tett. Vi kan intensivere hyppigheten av hjemmebesøk når det trengs og opplever ofte at de siste møtene kan skape minnerike øyeblikk for hele familien. Sykehusklovnenes fremste verktøy er å søke å forstå verden fra barnehøyde og verne om barnets kraft, lek og fantasi også i møte med de tøffeste situasjoner. Vi kan ikke forandre virkeligheten, men vi kan skape bobler av magi som kan ha stor effekt på alle involverte.

For barn eller ungdom, som vi har fulgt gjennom terminalfasen, er vi ofte deltakende i seremonier knyttet til barnets bortgang. Vi ønsker å opprette årlige minnedager for alle de fantastiske vennene våre som vi har fått lov til å leke med gjennom årenes løp. Ingen er glemt og vi bærer dem med oss videre i klovnehjertene og prøver å stille opp på arrangement for søsken og venner i etterkant. God barnepalliasjon handler om å ta vare på barn, unge og deres nærmiljø over tid, i en prosess som handler om å ta vare på livet, uansett situasjon. Vi er takknemlige for å være en del av et tverrfaglig fagmiljø som hele tiden jobber for å nå ut til flere.

Tekst: Elisabeth Helland Larsen
Senior faglig rådgiver i Sykehusklovnenes barnepalliasjonsprogram

Sitat

“Sykehusklovnene betyr utrolig mye, bringer så mye glede og gjør dagene så mye bedre”