Ordfører Anne Lindboe sammen med Sykehusklovnene og pasient Anna.

Ordfører Anne Lindboe besøker Sykehusklovnene på Ullevål sykehus: – De er helt magiske!

Sykehusklovnene er en god avledning for barn på sykehuset. De er flinke til å speile energien til barnet, sier Anne Lindboe, som selv er barnelege og har sett Sykehusklovnenes effekt.

21. desember 2023 besøkte ordfører Anne Lindboe Ullevål sykehus, der hun engasjerte seg med Sykehusklovnene for å spre glede til de unge pasientene på sykehuset. Med sin bakgrunn som barnelege, har Lindboe sett den unike effekten av klovnene på barns humør og trivsel.

Hun har selv jobbet på Ullevål sykehus på barneavdelingen i mange år og sett sykehusklovnene i aksjon mange ganger. Det var derfor veldig fint å komme tilbake i den nye rollen som ordfører. Fokus på barn og unge i Oslo er viktig for Anne Lindboe.

– Sykehusklovnene er utrolig viktige for at barn skal få noe positivt å tenke på når de er på sykehus. De gir barna muligheten til å le og bare være barn for en liten stund. Det er helt magisk, sier Lindboe.

Et hjertevarmt besøk

Under besøket engasjerte Lindboe seg med en ung pasient, Anna, og hennes mor, som har tilbrakt tid på sykehuset på grunn av flere operasjoner i hånden. I et fint øyeblikk med klovnene «Sving» og «Coco», snakket de om skole og fremtidsdrømmer.

– Tusen takk til Sykehusklovnene for den fantastiske innsatsen og forskjellen dere gjør for barna våre. Etter en travel førjulstid, føler jeg at jeg har fått litt terapi selv i dag, etter å ha møtt Sykehusklovnene, sier Lindboe.

En ressurs for barns trivsel

I tillegg til å bringe smil og glede, uttrykte Lindboe viktigheten av Sykehusklovnene fra et helsemessig perspektiv.

– Sykehusklovnene er kjempeviktige fordi at barn kan være ganske redde for sykepleiere og leger. Mens Sykehusklovnene er noe helt annet. De kan få tillitt og distrahere, og gjøre det lettere for barna hvis de skal for eksempel legge inn en veneflon. Og da blir det lettere for helsepersonell å gjøre jobben vår.

– Vi satte stor pris på at ordfører Anne Lindboe tok seg tid til å møte barn og pårørende og klovnene som var på jobb nå rett før jul. Vi er også til stede hos mange barn på julaften i en sårbar tid for nettopp syke barn og pårørende, sier Ellen Arnstad.

– Ikke minst jobber Sykehusklovnene tett med helsepersonell. Dette samspillet er helt unikt, noe også Oslos ordfører anerkjenner og har sett virkningene av. Vi er takknemlige for at hun ser betydningen av den jobben som gjøres hver dag på 19 sykehus over hele landet, og der 50 profesjonelle skuespillere brenner for sitt kunstfag.

– Barna er deres hverdagshelter, sier daglig leder i Sykehusklovnene, Ellen Arnstad.

Anne Lindboe og Sykehusklovnene besøker pasient Anna Volk

Anne Lindboe og Sykehusklovnene besøker pasient Anna Volk. De krysser fingrene for at Anna får komme hjem til julaften.

F.v: «Coco» (Arturo Tovar), Elisabeth Høydahl, leder barnekirurgisk avdeling, Anne Lindboe, Ellen Arnstad. Bak: «Sving» (Henrik Tidemann)

Ordfører Anne Lindboe sammen med Sykehusklovnene «Sving» (Henrik Tidemann) og «Coco» (Arturo Tovar)