Liten pike og sykehusklovn hysjer på annen sykehusklovn ved siden av seng på sykehus

Ny studie: Sykehusklovnene gir mindre tvang og bedre opplevelser

De siste årene har Sykehusklovnene bidratt i stadig flere medisinske prosedyrer på sykehus. Nå viser en kvalitetsstudie ved Oslo Universitetssykehus at bruk av sykehusklovner har terapeutisk effekt og fører til vesentlig mindre tvang.

En ny studie har siste tiden sett nærmere på hvordan tilstedeværelsen av sykehusklovn påvirker barnets opplevelse av ulike prosedyrer. Hensikten med studien var mer kunnskap om barns opplevelse av prosedyrer, å kartlegge bruk av tvang og undersøke hvordan sykehusklovner påvirker dette. Les fra abstract her, pdf.

Portrett av Guro Grindheim, overlege i barneanestesi ved OUS

«Resultatene viser at Sykehusklovnene gir signifikant mindre bruk av tvang og beroligende midler. I tillegg ser vi at klovnene har en terapeutisk effekt på barna ved prosedyrer», sier Guro Grindheim, spesialist i anestesiologi og overlege ved OUS.

Tvang fortsatt vanlig under prosedyrer

Andre studier viser at bruk av tvang forekommer i opptil 70 prosent av prosedyrene barn gjennomfører på sykehus. I FNs Barnekonvensjon står det blant annet at det ikke er lov å bruke tvang mot barn hvis man kan oppnå det samme med andre, mindre inngripende virkemidler. I dag finnes det flere veier til målet om å unngå tvang, og løsninger som sykehusene kan tilrettelegge for, som egne trøste-kosedyr, musikkterapeuter og sykehusklovning.

Psykologspesialist ved Avdeling for barn og unges psykiske helse på sykehus på OUS og Rikshospitalet, Maren Lindheim, møter i sin jobb barn som er traumatisert av tidligere opplevelser på sykehus og som senere trenger oppfølging over tid.

«Foreldrene forteller om gjentatte behandlingssituasjoner der barna er redde, samtidig som de ufrivillig må holdes fast. Noen ganger kan du ikke forhindre dette, men de fleste ganger kan du stoppe opp og hjelpe barnet til bedre mestringsstrategier. I denne sammenheng vil ikke-medikamentelle tiltak, slik som bruk av sykehusklovner, kunne bidra til å forebygge redsel og tvang og gi gode opplevelser i møtet med sykehuset», forteller Lindheim.

Tvang være siste utvei

Bettina Lindgren i Løvemammaene har sykt barn, og er blant foreldrene som har fått føle på avmakten i prosedyresituasjoner. Det er særlig en episode som har brent seg fast hos henne.

«Det var da treåringen min ble holdt av meg og to-tre sykepleiere, mens de skulle sette inn nesesonde. Han var helt panisk og skrek «Hjelp meg, mamma!». Desperasjonen i blikket hans glemmer jeg aldri. Jeg kjente på en enorm skyldfølelse over å ha sviktet han totalt. Jeg hadde ikke klart den viktigste oppgaven min som mamma – å beskytte han. Der og da bestemte jeg meg for at jeg aldri mer skulle godta slik tvangsbruk. Det må finnes bedre måter å løse det på, og bistand av Sykehusklovner er definitivt én måte», sier Lindgren.

Liten pike holder og leker med stetoskop sammen med to sykehusklovner