Nå kommer Sykehusklovnene til Stavanger!

Vi i Sykehusklovnene jobber for at alle barn på sykehus skal få muligheten til å glede seg sammen med en sykehusklovn. Gjennom lek, nysgjerrighet og fantasi bidrar klovnene til å skape øyeblikk av glede og mestring hos barna. Både helsepersonell, barn og pårørende har lenge hatt et sterkt ønske om å få Sykehusklovnene til Stavanger. Men, Sykehusklovnene har ingen fast offentlig støtte, og lever av innsamlede midler. Vi er derfor avhengig av din hjelp.

For Nathalie (14) og familien har de betydd mye

Nathalie var 10 år da hun fikk kreft i hjernen. Årene som fulgte var preget av tøffe behandlinger og lange dager på sykehuset, en tid fylt med alvor og smerte som familien følte seg hjelpeløs i.
– Sykehusklovnene hjalp oss med å få mange lysglimt og glede i tunge tider, sier mamma Irene.

Selv om Nathalie og familien bor i Sandnes, startet behandlingen på sykehuset i Bergen. Det var store operasjoner, cellegiftbehandling og tunge beskjeder.

Men så kom Sykehusklovnene. Forsiktig banket det på døren og en rød nese kom til syne. To fargerike skikkelser snublet inn på rommet.

– Vi ble alle tatt med inn i sykehusklovnene sin verden. Vi var ikke lenger i alvoret. Nathalie smilte. Vi voksne smilte. Vi fikk et friminutt, og dagen lyste opp, sier Irene.

– Selv når Nathalie hadde lite krefter, sprang hun inn på sykehuset, på jakt etter klovnene. De ga oss mot og latter, og vi hadde noe å glede oss til hver eneste dag.

– Sykehusklovnene representerer det friske, og deres humor treffer alle aldre og møter deg som menneske på en helt spesiell måte.

Nathalie husker spesielt et møte der hun lærte klovnene en dans.

– Det var morsomt, og vi danset sammen. Jeg fikk et avbrekk. De har også vært til stede under medisinske prosedyrer, som da jeg skulle få satt inn en veneflon. De er så flinke til å distrahere meg og få meg til å tenke på noe annet, sier Nathalie.

Overgangen til Stavanger sykehus og savnet av Sykehusklovnene

Behandlingen fortsatte i Stavanger, men her var ikke Sykehusklovnene til stede den gang.

–  Vi savnet sykehusklovnene på Stavanger sykehus. Ingen røde neser, ingen morsomme vitser eller gryende vennskap. Jeg er overbevist om at deres tilstedeværelse ville gitt oss det pusterommet vi sårt trengte. De kunne ha hjulpet Nathalie gjennom ubehagelige prosedyrer og gitt oss et løft i en ellers vanskelig tid. Vi er så glade for at andre barn nå får denne muligheten.

Nathalie er nå 14 år og  ferdig med cellegiftbehandlingen. Men, hun har fortsatt en kreftsvulst i hjernen som ikke kan opereres ut, og må gå på jevnlige kontroller.

– Vi er så glade at vi nå kan møte Sykehusklovnene på sykehuset i Stavanger – da har vi noe å se fem til neste gang vi kommer, sier Irene.

Barne- og ungdomsklinikken er blant de største barneavdelingene i landet

Nå som Sykehusklovnene også kommer til Stavanger sykehus, er vi stolte og glade av å være til stede ved alle universitetssykehusene i Norge, så vi kan møte barn og unge over hele landet!

Barne- og ungdomsklinikken ved Stavanger universitetssykehus er blant de største barneavdelingene i landet, med et nedslagsfelt på 112 000 barn/ungdom i Sør-Rogaland. Årlig har de ca. 2500 døgnopphold (innleggelser) og 18 000 polikliniske konsultasjoner.

Berit Helgeland Kyllevik, avdelingssjef på barne- og ungdomsklinikken, gleder seg til samarbeidet

– Vi er svært takknemlige for at vi nå etter noen års venting har fått til et samarbeid med Sykehusklovnene. SUS er opptatt av at barn skal få en så god opplevelse som mulig når de er innlagt. God kommunikasjon i samhandlingen med barn er avgjørende for å skape trygge rammer.

Derfor er vi glad for at vi nå har fått knyttet til oss et team med profesjonelle aktører som med sin terapeutiske tilnærming kan være med på å bidra til at barn og unge opplever en større grad av mestring og livsglede i sykehushverdagen.

Barn og unge med alvorlige diagnoser får behandling både hos oss og på Haukeland. Det er ekstra gøy for barna da, å få møte de samme klovnene her som i Bergen, sier Kyllevik.