Det stupes og bades for Sykehusklovnene!

«Dødseren» Arne Haugland startet en utfordring til inntekt for Sykehusklovnene der han oppfordret folk til å ta et daglig bad gjennom hele oktober. Han støttet oss med hele 200 kroner per deltaker, i tillegg til å opprette en spleis. Brrr, tenker vi, for en kald utfordring! Men folk er skikkelige tøffinger, og har kastet seg ut i vannet som om det var en varm sommerdag!

På Instagram har det blitt delt en rekke ville og morsomme stupe- og badefilmer gjennom oktober, og dermed kan vi trygt si at mange har tatt utfordringen på strak arm. Det har vært alt fra dristige dødsing-stup, energiske hopp til rolige svømmeturer.

Totalt klarte Arne å samle inn 31 000 kroner! 19 personer deltok i badingen, og resten av beløpet kom inn gjennom spleis. Tusen hjertelig takk!

Arne, hvorfor startet du denne innsamlingsaksjonen?

– Jeg er jo privilegert som faktisk kan tjene penger på å bade. For 3 år siden startet jeg for første gang innsamling for Sykehusklovnene med samme utfordring å bade hver dag. Det skapte stort engasjement den gangen, så i år ønsket jeg å gjøre det samme. Jeg ville gi noe tilbake til de som jobber for en god sak og samle inn penger på en hyggelig måte.

– For meg er dødsing lek, og lek er noe verdifullt uansett alder. Og med tanke på at Sykehusklovnene også arbeider for å finne lek og glede hos syke barn, kunne det jo ikke vært en bedre match! Det viktigste var også å øke oppmerksomheten rundt det viktige arbeidet dere gjør, sier Arne.

Hva betyr Sykehusklovnene for deg personlig?

–  Jeg har ikke hatt direkte erfaring med Sykehusklovnene, men under koronapandemien tenkte jeg på barna som måtte være isolert på sykehuset og hvor kjedelig de måtte ha det. Hvem kunne bidra til å gjøre oppholdet litt bedre? Jo, nettopp Sykehusklovnene!

Hvordan reagerte folk på utfordringen din?

–  Responsen var fantastisk! Flere av følgerne mine på Instagram ble med fordi de synes det var en morsom utfordring og ønsket å støtte en god sak. Og mange ble overrasket over at Sykehusklovnene er avhengige av private donasjoner. Innleggene mine fikk mye oppmerksomhet, og jeg håper det bidro til å spre budskapet om det viktige arbeidet dere gjør, avslutter Arne.

Bente var en av deltakerne som badet hver dag. Hvorfor ble du med?

– Først og fremt er jeg en stor fan av Sykehusklovnene! Jeg jobber som intensivsykepleier på Haukeland sykehus og har sett dere i aksjon. Det har rørt meg hvordan klovnene kan gjøre noe mørkt og tungt til noe magisk og morsomt, eller evnen til å bare være der for barna. Sykehusklovnene er viktige og nødvendige, og jeg heier på dere!

– Jeg synes det var en morsom og kreativ måte å skape oppmerksomhet rundt en viktig sak, så jeg tenkte: selvfølgelig skal jeg være med på det! Mange ble overrasket over at Sykehusklovnene trenger støtte, så det var flott å kunne bidra på denne måten, smiler Bente.

Tusen takk til alle som har deltatt, det har vært fantastisk å følge dere!