Dessert på Nidelv Brygge

Bolla Bensin og Tito smaker på blåskjell for første gang

Gjennom den kalde vinteren drømte elever seg bort fra skolestua på Arendal sykehus til sommer, skolefri og blåskjell på Nidelv brygge på Hisøy i Arendal.

Elevene prøvde å overbevise sykehuskovnene Bolla Bensin og Tito om at blåskjell er godt, men det var ikke så lett! Bolla Bensin mente at om elvene ville være med skulle hun tørre å smake.

Torsdag ettermiddag tok skoleelevene, og lærerne Jan Inge og Gry, med seg Bolla Bensin og Tito på restauranten Nidelv Brygge, og der de fikk servert en god porsjon blåskjell. Tulla og Thomas fra Nidelv Brygge spanderte kalaset.

Tito og Bolla dristet seg til å dele en porsjon blåskjell med Tito, og det ble visst han som spiste mesteparten da Bolla påstod at hun ble stappmett etter å ha spist to av de største blåskjellene på tallerkenen. Selv om Tito heller ikke har spist blåskjell før, mente han bestemt at: «..,blåskjellene på Nidelv Brygge er de beste på den nordlige hemisfære.»

Dessert på Nidelv Brygge

Bolla Bensin var mer begeistret for desserten!

«Dette var som en drøm fra vinteren som gikk i oppfyllelse. Og det aller, aller hyggeligste var å treffe de tøffe ungdommene igjen. Vennegjengen var liksom samlet igjen!», sier Bolla Bensin.

Ena Marie Roland som er den eldste i det celebre selskapet, kunne fortelle at Tito og Bolla klarte seg bra på resautanten. «Det var ikke noe å si på manerene, bortsett fra at de lagde ganske mye leven. Men det var morsomt leven, for folk satt og lo så de gråt, og det ble tatt massevis av bilder, og jeg er sikker på at Tito og Bolla fikk seg en haug nye venner.»

Sykehusklovnene, en positiv smitte

Ena Marie er fortsatt innom på sykehuset, men forteller at etter hun fylte 19 år er hun flyttet over på voksenavdelingen, og hun savner sykehusklovnene så mye! » De får meg fortsatt til å le!», sier Ena Marie.

Hun fortsetter :»Selv om sykehusklovnene kommer bare en gang i uka her i Arendal, så gledet jeg meg sånn, og så frem til de skulle komme. Sykehusklovnene er så gode forbilder, de er helt uten hemninger, men inspirerer med at de er så vennlige mot alle, og får frem smil og latter hos alle de møter på. Det er så godt å få le, og latteren smitter. En helt egen ufarlig, men positiv smitte! Når de kommer, skapes det en helt egen og god stemning på avdelingen. Også pleierne blir i et annet humør enn ellers. Jeg håper jeg kan snike meg ned en gang jeg er på sykehuset når jeg vet de er her.»

Tito tar bomba

Tiden fløy av gårde, men det var mer på programmet. I det flotte været mått Tito teste badevannet, og anstendig antrukket i stripete badedrakt lånt av Bolla Bensin, lagde han megaplask for alle med en superduper bombe! «Jeg måtte holde meg for nesa så ikke nesa forsvant, så derfor mistet jeg lua i stedet», sier Tito.

Bolla var litt engstelig for Tito, og ga ham en god klem og sa:» Du må komme opp igjen, Tito, du må komme opp!» Men det gikk bra, Tito dukket opp igjen etter bomba, med nesa, men uten lua.

Tito legger til at vannet var godt, badetemeraturen var meget god, og at sklia var super, den gikk akkurat passe fort. Det var litt grunt under sklia, så Tito foreslår at skal man ta bomba, må det gjøres fra brygga.

Marius fikk lokket med seg Bolla om bord i racerbåten sin, en winracer, og Bolla ble gladelig med. Spesielt da hun skjønte at Marius hadde sin egen boomblaster i båten. Yo!

Tid for avskjed

Farvel-klem, Ena-Marie Raolnd og Tito sykehusklovnDet var tid for avskjed, noe som ikke var så lett. «Dette føltes som vennegjengen som nå skal gå hver til sitt når høsten setter inn, og det tok ikke mindre enn syv forsøk å si ha det, før vi måtte gå», sier Bolla.

Bolla Bensin og Tito istemmer: «Store klemmer og gode tanker til alle de flotte unge som tok oss med på dette! Og tusen takk for maten til Tulla og Thomas på Nidelv Brygge. Og tusen takk til lærerne Gry og Jan Inge for at de er så superkule!»

Foto: Ena Marie Roland og Jan Inge Gundersen

Her kan du lese artikkelen som Arendal Tidene skrev om besøket.