De magiske øyeblikkene på Ahus

Etter en måned som fersk kommunikasjonsansvarlig, var det endelig min tur til å bli kjent med Sykehusklovnene Cirka og Alfakrøll på Ahus. Med hjertet fylt av forventning, begir jeg meg nedover korridoren mot Barneklinikken, ivrig etter å møte disse to fargerike skikkelsene. Plutselig står de der foran meg, i all sin herlighet, og sprer glede med en gutt og hans mor. Gutten er litt sjenert i begynnelsen, men Cirka og Alfakrøll responderer med den samme forsiktigheten, speilende hans energi. Så der står de, alle sammen i en sjenert og fin harmoni. Så vandrer de videre på leting etter et nytt hjerte å glede og en ny magi å skape sammen.

Møtet med Sykehusklovnene er noe helt spesielt, og jeg føler meg beæret over å bli en del av dette magiske universet. Noen gjenkjenner dem igjen med et glimt av glede i øynene, mens andre ser forundret på de to fargeklattene som vandrer bortover korridorene.

Tid for å besøke barna inne på sykehusrommene

Før de kan gjøre entré, må det planlegges sammen med helsepersonell. Normalt besøker de alle barn i alderen 0-18 år, men de får informasjon om spesielle forhold, for eksempel smitterom hvor møtene skjer i slusene, eller andre medisinske hensyn som må tas. De vurderer også om noen har et ekstra behov for et klovnebesøk den dagen. Cirka og Alfakrøll banker varsomt på hver dør i et håp om å bringe et lite lysglimt til alle.

Alfakrøll og Cirka på Ahus

Når de trer inn på rommene, skjer det noe helt spesielt. Et barns ansikt lyser opp i et ekte smil, en bekymret mor eller far får et lite avbrekk. Cirka og Alfakrøll besitter en bemerkelsesverdig evne til å lese situasjonen og tilpasse seg barnets behov. Med en leken dans og fremtoning fra klovnene, fylles rommet av latter og glede. Kontakten etableres, og en unik forbindelse skapes, enten med barnet selv eller de nærmeste rundt. En mor som sitter sammen med sin forslåtte tenåring fra en ulykke, er nok den som trenger besøk av Sykehusklovnene mest, da hun fortsatt er i litt sjokk. Hun ler godt av klovnene som nå har begynt å «ræppe» og «brake» rundt på gulvet for å få frem et smil fra pasienten. Det klarer de.

Prosedyresamarbeid

Etter flere finer møter på rommene, har de nå blitt forespurt av to sykepleiere om å være med på en prosedyre for å fjerne en kanyle og bandasje på en gutt. Dette blir et minneverdig øyeblikk. Gutten er redd og gråter. Klovnene speiler energien hans og er rolige under prosedyren. Når bandasjen er fjernet, ser de sin mulighet til å kanskje få han på hyggeligere tanker. De snakker og tuller sammen, og en morsom historie blir skapt. Gutten viser dem så et bilde der han er kledd ut som en tiger. Cirka og Alfakrøll er skrekkslagne for tigre, og gutten begynner å le.  Litt lenger bak sitter det en til sykepleier som også følger med på effekten Sykehusklovnene har på barnet og ler godt med. Litt senere på dagen møter Cirka og Alfakrøll sykepleieren:

«Tusen takk for hjelpen, dere gjorde en kjempefin og viktig jobb!»

Alfakrøll og Cirka på Ahus

I bilen på vei hjem sitter jeg og reflekterer. Jeg ser tydelig de positive effektene av Sykehusklovnenes nærvær for både barn og deres pårørende. Det varmer hjertet å se hvordan sykdom og smerte kan forsvinne for en liten stund. Møtet med Cirka og Alfakrøll var virkelig et magisk øyeblikk.

Tonje Kinn,

Kommunikasjonsansvarlig i Sykehusklovnene