Ansatte i Sparebanken Vest gir 230.000 kr i julegave til Sykehusklovnene

I årets julekalender fra Sparebanken Vest, Eiendomsmegler Vest og Bulder, ble Sykehusklovnene nominert av ansatt Fredrik Dahlberg. Flere andre kollegaer sluttet seg til denne saken, og det ble samlet inn 230 000 kroner til støtte for Sykehusklovnene.

I stedet for en personlig julegave får ansatte i Sparebanken Vest, Eiendomsmegler Vest og Bulder fordele 2.5 millioner kroner til ulike samfunnsnyttige formål på Vestlandet i forbindelse med de ansattes julekalender. Gjennom hele desember presenterer kollegaer forskjellige lag og organisasjoner som de brenner for, og hver ansatt får gi 5000 kroner til et av disse formålene.

230.000,- til Sykehusklovnene

I årets julekalender ble Sykehusklovnene nominert av Fredrik Dahlberg. Flere andre kollegaer sluttet seg til denne saken, og det ble samlet inn 230 000 kroner til støtte for Sykehusklovnene.

Fredrik, som selv har to barn, forstår hvor viktig det er å skape lyspunkt for barn under sykehusopphold.

– Sykehusklovnene gjør en så viktig og fantastisk jobb. Barn som er innlagt på sykehuset, spesielt over lengre perioder, trenger noe lyspunkt og noe å glede seg til. Og det er akkurat det Sykehusklovnene tilbyr – et lite avbrekk i en ellers vanskelig situasjon.

Hvilket forhold har du til Sykehusklovnene?

– Jeg har heldigvis ikke opplevd å ha syke barn på sykehuset, men jeg har hørt mange varme historier om Sykehusklovnene fra venner og bekjente, og hva de har betydd for dem.

Hvordan klarte du å få med så mange av dine kolleger til å velge Sykehusklovnene som hjertesak i årets julegavekalender?

– Jeg gikk rundt på kontoret og fortalte om det viktige arbeidet dere gjør, og den positive effekten dere har på barn og unge. Jeg merket at mange fikk en forståelse av hvor viktig klovnene er, og ønsket å gi sin stemme til dere.

Overlevering av gavesjekken til oss på Haukeland sykehus

Fredrik, sammen med barna sine, besøkte Haukeland sykehus for å overrekke den sjenerøse gaven til Sykehusklovnene.

–  Vi fikk et fantastisk og minnerikt møte sammen med klovnene «Konstantisola» og «Tito». Jeg kan uten tvil si at det var en opplevelse for livet. De var så flinke med barna og imøtekomme energien deres, sier Fredrik.

Fredrik,  sammen med barna sine, besøkte Haukeland sykehus for å overrekke den sjenerøse gaven til Sykehusklovnene

På vegne av alle oss i Sykehusklovnene: Tusen hjertelig takk for denne generøse gaven. Det vil bidra til at vi kan treffe enda flere barn og unge på sykehusene! 🧡