

Helseklovning i et historisk perspektiv
Kunst og kultur som virkemiddel for bedre helse har vært kjent siden antikken. 700 år f.Kr. bygde romerne sykehus inntil sine amfiteatre. De så at pasientene kom seg raskere ut av sengen og beveget seg mot lyden fra vinduet. Opplevelsen og latteren gjorde dem mindre anspent, og helingsprosessen gikk raskere. På 1300-tallet oppdaget kirurgen Henri De Mondeville at vitsene han fortalte pasientene sine etter operasjon hadde en positiv effekt på rehabiliteringen. Nyere forskning viser at humor og latter styrker pasientenes selvfølelse. Situasjonen de står i oppleves som mindre truende. Latter virker stressdempende, mens stress forverrer sykdom.
Klovnen og helse er et gammelt tema. Blant indianerne jobbet klovnen og medisinmann sammen. I europeisk kultur finner vi referanser til klovnefiguren helt tilbake til den greske antikken. Klovnen vokste ut fra behovet for en figur i kulturen som ikke følger samfunnets normer, som kan gjøgle om det alvorlige og det som virker skummelt. Styrken til klovnen på sykehuset er at den er en motvekt til alt det sykdommen krever av barnet og de pårørende. En sykehusklovn krever ingenting, og forventer ingenting. Den bare er.
Sykehusklovnene møter barn og unge som befinner seg i en eller annen form for unntakstilstand. I en slik tilstand trenger vi positive pusterom for å kunne fokusere på det friske og mestre utfordringene bedre. Sykehusklovnene kan ikke forandre situasjonen, men stiller seg tilgjengelig med sin lydhøre tilstedeværelse og åpenhet. De stimulerer det friske og kreative, gir utløp for energi og bidrar til mestringsopplevelser og selvregulering i krevende situasjoner.
Sykehusklovning tar med seg erfaringene vi mennesker har tilegnet oss gjennom hundrevis av år. I dag profesjonalisert gjennom utdannelse og spesialisering på kommunikasjon med barn og unge i behandling, og med bred støtte og effektbevis fra internasjonal forskning. Med kontinuerlig kompetanseutvikling, kvalitetssikring og sertifisering. Men kjernen ligger der hele tiden; Latteren og lekens kraft kan mobilisere uante krefter i oss når vi trenger det som mest.